Kimlik Tespiti ve Teyidi
Müşteri tanımanın ilk adımı kimlik tespiti ve teyididir. Yerel mevzuatımız kapsamında;
- Sürekli iş ilişkisi tesisinde tutar gözetmeksizin,
- İşlem tutarı ya da birbiriyle bağlantılı birden fazla işlemin toplam tutarı Yirmi Bin TL (veya muadili döviz cinsi) veya üzerinde olduğunda,
- Elektronik transferlerde işlem tutarı ya da birbiriyle bağlantılı birden fazla işlemin toplam tutarı iki bin TL (veya muadili döviz cinsi) veya üzerinde olduğunda,
- Şüpheli işlem bildirimini gerektiren durumlarda tutar gözetmeksizin,
- Daha önce elde edilen müşteri kimlik bilgilerinin yeterliliği ve doğruluğu konusunda şüphe olduğunda tutar gözetmeksizin,
kimliğe ilişkin bilgiler alınır ve bu bilgilerin doğruluğunu teyit etmek suretiyle müşteri ve müşteri adına veya hesabına hareket edenlerin kimlik tespiti yapılır.
Kimlik tespiti, iş ilişkisi tesisinden veya işlem yapılmadan önce tamamlanır. Sürekli iş ilişkisi tesisinde, iş ilişkisinin amacı ve mahiyeti hakkında bilgi alınır.
Bankamızda bir başkası hesabına hareket edilip edilmediğini tespit etmek için gerekli tedbirler alınmaktadır. Kişi, bir başkası hesabına hareket ettiğini beyan ettiğinde, gerçek kişilerdeki kimlik tespit usulleri ile başkası adına hareket edenlerdeki kimlik tespit usulleri dikkate alınarak, işlemi talep edenin kimliği ve yetki durumu ile hesabına hareket edilenin kimliği tespit edilir.
Müşteri Durum Değerlendirmesi (MDD) ve Müşteri Tanı (MT) Uygulamaları
Bankamız, etkin ve sağlam uyum risk yönetimi gerçekleştirmek için, aklama ve terörizmin finansmanı ile mücadelede en etkili yol olan güçlü ve etkin müşteri durum değerlendirmesi prensiplerini benimsemiştir.
Müşterilerin durum tespitlerinin devam eden ve belirli periyodlar çerçevesinde sürekli gözden geçirme uygulamaları ile yapılması esastır.
Güçlü ve sağlam MDD ve MT uygulaması ilkelerimiz/ ana öğeleri;
- Müşteri ve gerçek faydalanıcıların kimlik tespitinin ve teyidinin yapılması, fon ve/veya varlığının kaynağının tespit ve teyit edilmesi,
- Müşterilerin ve gerçek faydalanıcıların uluslararası sakıncalı listelere (öncelikle BM, AB, ABD, İngiltere, Fransa, Kanada vb.) karşı kontrol edilmesi,
- Olumsuz medya haberi taraması,
- İş ilişkisinin amacı ve içeriği hakkında detay bilgi edinilmesi,
- Beklenen/ tahmin edilen işlem hacmi ve türlerine ilişkin bilgi edinilmesi,
- Müşteri tiplerine göre yasal düzenlemelere uygun sistematik bir kimlik tespit ve müşteri risk derecelendirmesi yapılması,
- Yüksek risk içeren kişi ve kurumlar için üst düzey yönetici onayı dahil detaylı müşteri tanı, kabul kuralları ve uyarı mekanizmalarının oluşturulması,
- Risk bazlı yaklaşım ile müşteri ve işlem izleme faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi,
- Olağandışı müşteri ve işlemlerinin incelenmesi ve araştırılması,
- Müşteri bilgi ve belgelerinin güncel tutulması, bilgilerin ve tespit edilen durumların dokümante edilmesi/ saklanması
- Etkin ve uygun iç ve dış raporlama yapılması,
- Müşteri Tanı uygulamalarının içeriği, önemi, olağanüstü ve alışılmadık işlemlerin tespit edilmesi, bildirim yapılması ve kanun ve bağlı mevzuatlarda meydana gelen değişikliklere ilişkin gerekli eğitimlerin düzenlenmesi ve/ veya bilgilendirmelerin yapılması
- Müşteriler ile şeffaflık ve karşılıklı güven prensibi temelinde iş ilişkisinin kurulması ve sürdürülmesi esastır.
Müşteri Kabul Politikası
Yukarıda belirtilen ilkeler kapsamında müşteri değerlendirmesi sonucu;
- Müşterinin riskinin tanımlanması,
- Yüksek riskli olarak sınıflandırılan müşteriler için detaylı değerlendirme yapılması,
- Müşteri ile iş ilişkisinin kurulmasına, ret edilmesine ve/ veya sonlandırılmasına ilişkin aksiyonlar alınması,
esastır.
Yerel ve uluslararası mevzuat ve Audi Grup prensipleri kapsamında oluşturulan risk temelli yaklaşım ile aşağıda listelenen kapsamdaki kişi ve kurumlar iş ilişkisine girilmesi, ürün ve hizmet verilmesi yasaktır.
- Anonim/ sahte isimler ve rumuzlar ile hesap açılışı talep eden kişi ve kurumlar,
- Tabela Bankalar,
- Kumarhane, illegal ve/ veya yasadışı bahis faaliyetlerinde bulunan kişi ve kuruluşlar,
- Türkiye harici bir ülkede tescil edilmiş olan Kar amacı Gütmeyen Kuruluşlar (Vakıf, Dernek vb.),
- Ortaklık yapısında hamiline hisse senedi / pay sahipliği çıkarma izni olan ve hamiline hisse senedi/ pay sahibi sahibi ortakları bulunan tüzel kişilikler,
- Gerekli bilgi ve belgeleri sunmak, iş birliği yapmak istemediği için müşteri durum tespitinin yapılamadığı kişi ve kurumlar (müşterinin kimlik bilgilerinin doğrulanmaması veya paylaşılan bilgilerin güvenilirliğinden şüphe duyulması vb. durumlar),
- Mal varlığının veya fon kaynağının aklama ve terörizmin finansmanı suçu ile ilişkili olduğuna dair şüphe duyulan veya şüphe duyulması için makul gerekçeler oluşturan kişi ve kurumlar,
- Yerel ve uluslararası yaptırım listelerinde (OFAC, AB, BM, Fransa, İngiltere, Kanada veya varsa yerel liste) yer alan kişi ve kurumlar,
- Vergi Kaçırma amacı ile hizmet, ürün ve işlem talep edilen kişi ve kurumlar,
- Kendi müşterileri ya da üçüncü kişiler adına fon/ varlık transferi ya da alım satımı yapan kişi ve kurumlar,
- Müşteri kimlik tespiti ve teyidi yapılmadan, gerekli olduğu durumlarda gerçek faydalanıcı belirlenmeden ve / veya iş ilişkisinin mahiyeti ve amacına ilişkin bilgi alınmadan fon ve varlık kabul edilmesini talep eden kişi ve kurumlar.
Bankamızda kimlik tespiti yapılamadığında veya iş ilişkisinin amacı hakkında yeterli bilgi edinilemediği durumlarda, iş ilişkisi tesis edilemez ve Bankamız personeli müşterilerin talep ettikleri işlemleri gerçekleştirmezler.
Daha önce elde edilen müşteri kimlik bilgilerinin yeterliliği ve doğruluğu konusunda şüphe duyulması nedeniyle yapılması gereken kimlik tespit ve teyidinin yapılamadığı durumda iş ilişkisi sona erdirilir.