Odeabank, dünya klasiği masalları eşitlikçi bir bakış açısıyla yeniden yorumlayarak fark yaratacak bir
projeye imza attı. Can Yayınları iş birliğinde, psikolog Prof. Dr. Ayşe Bilge Selçuk’un içerik danışmanlığında
yürütülen proje kapsamında Kırmızı Başlıklı Kız, Rapunzel ve Sindirella masalları kadın-erkek eşitliği
kapsamında yeniden kaleme alındı.
Eşitlik kavramının çocuk yaşta yerleştiğine inanan Odeabank, anne babalarda farkındalık yaratmak ve toplum bilincinin
değiştirilmesine katkı sağlamak amacıyla en bilinen ve sevilen klasik masalların eşitlikçi bir bakış açısıyla
yeniden
yorumlandığı Eşit Masallar projesini hayata geçirdi.
Sindirella, Kırmızı Başlıklı Kız ve
Rapunzel
masalları, psikolog Prof. Dr. Ayşe Bilge Selçuk’un içerik danışmanlığında, çağdaş Türk edebiyatı
yazarları
Gamze Arslan, Mevsim Yenice ve Murat Gülsoy tarafından Sindirella’nın Bilmecesi, Kırmızı
Başlıklı Kız ve Rapunzel isimleri
ile tekrar kaleme alındı. Masal kitaplarının illüstrasyonu da Sena Karakaş, Göktuğ Karahan ve Cemre
Arslan
tarafından yapıldı. Aileler masal kitaplarına ücretsiz olarak tüm Odeabank şubelerinden; dijital ve sesli kitaplara
ise odeabank.com.tr üzerinden ulaşabilecek.
Mert Öncü: Eşit Masallar ile kadın erkek eşitliğine ve özellikle kız çocuklarının güçlendirilmesine dikkat
çekmek istedik.
Odeabank Genel Müdürü Mert Öncü, Eşit Masallar projesi hakkındaki değerlendirmesinde şöyle konuştu:
“Güçlü toplumlar ve
ekonomiler için kadınlar ve erkeklerin tüm potansiyellerini hayata geçirebildiği koşulların sağlanması gerekir.
Bunun
için eşitlik öncelikli çalışma alanlarından biridir. Kadının Güçlenmesi Prensiplerini imzalayan Odeabank'ta
eşitlik
prensibi temel çalışma ilkelerimizden biri. Kadın-erkek rolleri ve eşitlik kavramı çocukken, çok erken yaşlarda
öğreniliyor. Toplumun kadın ve erkeğe yüklediği belirli sorumluluklar ve beklentiler çocuk yaşlarda zihinlere
yerleşiyor. Yerleşen kalıpları ilerleyen yaşlarda değiştirmek daha zor hale geliyor. Bu noktadan yola çıkarak,
kadın-erkek eşitliği kavramının çocuklara doğru ve pozitif bir şekilde öğretilmesine katkı sunmak istedik.
Hepimiz bize
büyüklerimiz tarafından anlatılan masallarla büyüdük. Bu masallar erkek ve kadının toplumdaki yeri ile ilgili
kalıpların
yerleşmesinde önemli rol oynuyor. Biz eşitlik kavramının çocuk yaşta yerleşeceğine inanıyoruz. Dünya değişiyor
ama
masallar aynı kalıyor. Evinde beyaz atlı prensini bekleyen iyi yürekli kadınlar ve onları kurtaracak güçlü
erkeklerin
dünyasında, kadınların potansiyelini kullanmasına pek de yer verilmiyor. Bu bakış açısının değişmesi gerektiğini
düşünüyoruz. Eşitlik, temel bir insan hakkı olmakla birlikte, kapsayıcı büyüme ve sürdürülebilir kalkınma
açısından da
büyük önem taşıyor. Sürdürülebilir sosyal gelişim kadınların toplumsal kalkınmaya eşit katılımlarıyla mümkün
olabilir.”
Ali Granit: Masallarla çocuklara eşitliği aktarmayı amaçladık
Can Yayınları Genel Müdürü Ali Granit ise proje ile ilgili şunları söyledi: “2020 yılı boyunca okurlarımızı
kitaplarla birçok yeni mecrada buluşturmaya çalıştık. Şimdi de Odeabank ile birlikte oldukça önem verdiğimiz bir
konu olan kadın-erkek eşitliği kapsamında yeni bir projeye imza atıyoruz. Çağdaş edebiyatımızın değerli
isimleri,
kadın-erkek eşitliği kapsamında en sevilen masalları yeniden kaleme aldı, birbirinden yetenekli illüstratörler
de
çizimleri ile bu masalları destekledi. Yeniden yorumlanan masallarda kadın-erkek eşitliğini doğru şekilde ele
almak
ve bunu çocuklara en iyi şekilde aktarabilmek temel amacımızdı. Projede emeği olan herkese çok teşekkür
ederim.”
Ayşe Bilge Selçuk: Masallarda değişiklik, çocuklarda eşitlik kavramının gelişmesi için önemli bir adım
Eşit Masallar projesine içerik danışmanlığı yapan Prof. Dr. Ayşe Bilge Selçuk, masalların çocuk gelişimine etkisi ve
eşitlik alanındaki rolü hakkında şunları söyledi: “Masalların birden çok alanı etkilemesi açısından çocukların
gelişimine katkısı çok yüksek. Hayal gücünü geliştiriyor; günlük hayatta gördüğünden fazlasını düşündürüyor. Çocuğun
henüz yabancısı olduğu bir hayatla tanışmasında, bu hayata dair zihinsel şemalar oluşturmasında masalların önemli
bir rolü var. Dil gelişimi, bilişsel, sosyal, duygusal ve elbette ahlaki gelişim için de masalların etkisi büyük.
Masalların toplumsal kadın-erkek rollerinin oluşmasında güçlü bir etkisi olduğu başka bir gerçek. Bu nedenle
masalların yeniden yorumlanması, eşitlik için önemli bir adım. Masalların bu bakış açısına göre doğru yorumlanması,
kız ve erkek çocuklarımızın eşit şekilde yetkinleştirilmesi, yaşam alanlarına eşit şekilde katılımlarının
desteklenmesi anlamına gelir.”
Masallarda neler değiştirildi?
Kırmızı Başlıklı Kız masalında ilk önce ebeveynlerin rolü değiştirildi. Klasik masalda kurabiyeleri anne hazırlarken, yeni yorumda babanın da evde mutfak işleri yapabileceği, kurabiye pişireceği yer alıyor. Masalda ayrıca küçük kızlar güçsüz, yardım bekleyen kişi olmaktan çıkarılıp, bilgili, ne istediğini bilen cesur kızlar olarak tanıtılıyor. Gücün sembolü olan kurt karakteri de masalda yardım talep eden bir karaktere dönüştürüldü.
Sindirella masalında kötü kalpli üvey anne figürü kaldırıldı. Sindirella, zayıf, güçsüz ve kendine güveni olmayan bir karakterden çıkarılıp akıllı, bilgili ve kendinden emin bir karakter olarak yazıldı. Klasik masaldaki ayakkabılar, günümüzde büyük önem verilen bilgi ile değiştirildi.
Rapunzel masalındaki kötü cadı, yeni versiyonda akıllı ve toplum için çalışan iyi kalpli bir kadına dönüştürüldü. Masalın kahramanı Rapunzel ise klasik masaldaki güçsüz ve prensini bekleyen karakter yerine bilge, cesur ve korkusuz bir kız olarak değiştirildi.
Odeabank kadının güçlendirilmesi alanında çalışmalarına devam ediyor
Toplumsal sorunlara görünenden fazlası yaklaşımıyla eğilen Odeabank, Mart ayında kadınların ekonomik yaşam içinde eşit şartlarda yer alabilmelerini sağlamak amacıyla güçlenmelerini hedefleyen, Birleşmiş Milletlerin özel sektör girişimi "Kadının Güçlenmesi Prensipleri"ni imzalamıştı. Odeabank atmış olduğu imza ile kadın dostu politikalarını, Birleşmiş Milletler (BM) nezdinde taahhüt altına alarak tescilledi. Odeabank ayrıca Türkiye’de toplumsal kadın-erkek eşitliğine duyarlılığın gelişmesi adına Anne Çocuk Eğitim Vakfı (AÇEV) girişimi olan Eşitliğe Değer ile iş birliği yaparak çalışanlarına Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Semineri düzenledi. 350’den fazla Odeabank çalışanı bu eğitimlerden faydalandı. Odeabank, yıl ortasında ise Türkiye’de pandemi öncesinde ve sonrasında kadınların tasarruf eğilimlerini ve yatırım alışkanlıklarını incelemek amacıyla Kadınların Birikim Alışkanlıkları Araştırması’nı gerçekleştirmişti.